Reklama

Dom na Madagaskarze

Muzyczna dedykacja dla Papieża

2018-04-25 11:32

Mariusz Rzymek
Edycja bielsko-żywiecka 17/2018, str. IV

MR
Słowo wstępne Ordynariusza

Ortorium Sanctus” – będące hołdem złożonym św. Janowi Pawłowi II w 10. rocznicę śmierci – 16 kwietnia zainaugurowało XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Sacrum in Musica” na Podbeskidziu. Miejscem jego wykonania był kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka w Bielsku-Białej. W koncercie uczestniczył bp Roman Pindel i gospodarz świątyni ks. prał. Jerzy Fryczowski. Stronę protestancką reprezentowali bp Jan Szarek i bp senior Paweł Anweiler.

Słowo wstępne otwierające festiwal wygłosił bp R. Pindel, który przypomniał historyczne wydarzenie sprzed 30 lat, kiedy to w Dursztynie k. Nowego Targu spotkali się na rekolekcjach świeżo nawróceni muzycy różnych wyznań chrześcijańskich. Wtedy to właśnie doszło do próby zdefiniowanie, czym jest muzyka religijna. Dla misjonarzy ewangelikalnych pod tym terminem kryły się utwory, które zawierały wyznanie wiary bądź uwielbienie Boga. Z kolei dla przedstawicieli Kościołów tradycyjnych w ten nurt wpisywały się równie dobrze kompozycje, które w sposób zawoalowany mówiły o treściach religijnych.

Jak wyjaśnił Ordynariusz, obecnie patrzymy na te rzeczy zupełnie inaczej, w czym pomaga nam współczesna socjologia. – Początek XXI wieku przynosi powrót sacrum. Tak przynajmniej mówią socjologowie. A nawet sprawia wrażenie, że świat dzisiaj, z małymi wyjątkami, jest bardziej religijny niż kiedykolwiek wcześniej – stwierdził Ordynariusz. I dodał: – Okazuje się, że sacrum można spotkać dziś niemal wszędzie, ale w innej niż dotąd znanej postaci, czego wyrazem jest różnorodne w formie wykorzystywanie treści religijnych w kulturze popularnej, w świecie mediów, twórczości literackiej, filmowej czy teatralnej.

Reklama

Tuż przed wybrzmieniem pierwszych taktów oratorium konferansjer Marek Kamiński przybliżył historię powstania tego dzieła. Wspomniał, że ks. Zdzisław Ossowski wymyślił koncepcję, Monika Partyk ubrała ją w tekst, a muzycznie dopiął wszystko Włodzimierz Korcz. Wkrótce potem rozpoczęła się duchowa uczta dla megalomanów. Papieskie oratorium zaśpiewali soliści: Alicja Majewska, Dorota Osińska, Olga Bończyk, Janusz Szrom, Grzegorz Wilk i Jacek Wójcicki. Towarzyszyła im Bielska Orkiestra Festiwalowa, Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej oraz Bielski Chór Kameralny pod dyrekcją Tadeusza Wicherka.

Na koniec występu publiczność podziękowała artystom gromkimi brawami. XIX edycję festiwalu „Sacrum in Musica” objęli honorowym patronatem biskup diecezji bielsko-żywieckiej Roman Pindel i zwierzchnik Kościoła ewangelicko-augsburskiego Adrian Korczago. Oprócz oratorium kolejne dni festiwalu przyniosły spotkania z muzyką klezmerską, pieśnią starocerkiewną i dźwiękami gospel.

Tagi:
festiwal

Perły baroku

2018-12-05 11:10

Ks. Adam Stachowicz
Edycja sandomierska 49/2018, str. V

Mały jubileusz przeżywali twórcy niezwykłego muzycznego przedsięwzięcia „Margaritae Baroci”. W Nowej Dębie zakończyła się piąta edycja festiwalu muzyki kameralnej i organowej

Magdalena Kupiec
Koncert w kościele MBKP w Nowej Dębie

Nazwa festiwalu w języku łacińskim oznacza „Perły Baroku”, gdyż nawiązuje on do stylu muzycznego – baroku – do którego należą wykonywane w ramach festiwalu utwory. Piąta edycja odbywała się od końca września do połowy listopada.

– W tym roku Festiwal „Margaritae Baroci” odbywał się w trakcie jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Myśl o tym jubileuszu towarzyszyła mi podczas pracy nad programem festiwalu, dlatego nieco częściej niż zwykle mogliśmy słyszeć muzykę spoza okresu baroku, przez co słuchaliśmy gatunków muzycznych, które towarzyszyły naszym przodkom – żyjącym pod zaborami oraz walczącym o niepodległość Ojczyzny – komentuje Krystian Rzemień, kierownik artystyczny festiwalu i dyrektor Samorządowego Ośrodka Kultury w Nowej Dębie.

Tegoroczna edycja obejmowała cykl dziewięciu koncertów, a w tym: dwa organowe, jeden organowo-oratoryjny, jeden organowy z towarzyszeniem puzonu oraz pięć kameralnych. Dwa z koncertów były koncertami edukacyjnymi przeznaczonymi specjalnie dla dzieci i młodzieży. Koncerty odbywały się w Samorządowym Ośrodku Kultury w Nowej Dębie oraz kościołach na terenie Gminy Nowa Dęba: Matki Bożej Królowej Polski w Nowej Dębie, Podwyższenia Krzyża Świętego w Nowej Dębie, w Chmielowie, w Cyganach i w Tarnowskiej Woli. Udział w każdym z koncertów był bezpłatny.

– Na uwagę zasługuje fakt, że tegoroczna edycja po raz pierwszy wprowadziła festiwal w wymiar międzynarodowy za sprawą dwóch koncertów, w trakcie których utwory barokowych mistrzów wykonywali artyści z Węgier i Austrii. W tym roku festiwal otrzymał patronat honorowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz był dofinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018 – zaznacza Krystian Rzemień.

Patronat honorowy objął również bp Krzysztof Nitkiewicz, a patronat medialny nasza redakcja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 1/2 2019

Pokażmy, że Bóg jest sensem naszego życia

2019-01-21 19:39

Karolina Zając/Archidiecezja Krakowska

Ks. Marcin Filar | Archidiecezja Krakowska

Jedziemy do Panamy, aby pokazać światu, że Chrystus żyje, że jest centrum naszego życia. Jezus jest Alfą i Omegą, początkiem i końcem. - mówił abp Marek Jędraszewski podczas ostatniej Eucharystii polskich pielgrzymów w Monagrillo.

Metropolita krakowski rozpoczął swoje rozważania od zarysowania początków Światowych Dni Młodzieży. Zaznaczył, że św. Jan Paweł II poddał pomysł spotkania młodych chcąc przybliżyć ich jeszcze bardziej do Boga.

– Taki też jest cel tegorocznych ŚDM tutaj w Panamie – podkreślał abp Marek Jędraszewski.

Tłumacząc czytania dnia pasterz Kościoła krakowskiego mówił o istocie posłuszeństwa i ofiary Chrystusa.

– Jego męka jest największą ofiarą, bo Jezus stał się sprawcą zbawienia wiecznego dla wszystkich, którzy go słuchają. Jest największą ofiarą, bo ponawia się podczas każdej Mszy świętej – zaznaczył abp Jędraszewski.

Jako przykład idealnego bycia w Chrystusie arcybiskup przywołał postać patronki dnia św. Agnieszki.

– Dla niej Chrystus był oblubieńcem, dla którego poświęciła całe życie. Dała świadectwo swojej miłości do Boga, kiedy stała się męczenniczką mając zaledwie 12 lat – mówił metropolita krakowski. Tłumaczył, że szła na śmierć sama, bez kajdan na dłoniach, z miłością i radością, bo wiedziała, że idzie na spotkanie z Jezusem.

– Moi drodzy, za kilka dni spotkamy się z Ojcem Świętym Franciszkiem. Spotkamy się w czasie, który jest naznaczony postacią ludzi, którzy żyją tak, jakby Boga nie było. My chcemy spotkać się w Panamie, aby pokazać światu, że on jedyny jest Alfą i Omegą naszego życia. – kontynuował arcybiskup.

Na zakończenie apelował, aby młodzi kierowali się w życiu przykładem św. Agnieszki i nie bali się pokazywać swojej wiary tam, gdzie Pan ich posyła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

TVP1 wyemituje film „Helenka” o polskiej wolontariuszce, zamordowanej w Boliwii

2019-01-22 19:47

TVP, aw / Warszawa (KAI)

25 stycznia o godz. 22.35 telewizyjna Jedynka zaprasza na premierę filmu dokumentalnego pt. „Helenka”. Bohaterką obrazu jest zamordowana 24 stycznia 2017 r. Helena Kmieć, 26-letnia świecka misjonarka, która pojechała do Cochabamby w Boliwii opiekować się dziećmi w Ochronce prowadzonej przez siostry Służebniczki.

Fundacja Heleny Kmieć

Film “Helenka” opowiada historię dziewczyny, która inspirowała i zapalała każdego, kogo spotkała. Trudno było za nią nadążyć. Dopiero po śmierci okazało się, jak wielu osobom pomagała, a ogrom jej zaangażowania zaskoczył nawet rodzinę i najbliższych. Jej niezwykle intensywne życie, pełne planów, choć zostało brutalnie zakończone, nadal przynosi owoce dobra. Jest wzorem życia pełnego pasji i radości. Jej postać fascynuje coraz większą rzeszę młodych ludzi. Wspólnoty katolickie, a nawet drużyny harcerskie, biorą ją sobie za patronkę.

Prezydent Polski Andrzej Duda odznaczył Helenę Kmieć pośmiertnie Złotym Krzyżem Zasługi. Na pogrzebie misjonarki byli przedstawiciele rządu, a Mszy świętej pogrzebowej przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz. Uroczystość pogrzebowa miała charakter państwowy.

Film dokumentalny realizowany był w Polsce i Boliwii. Ekipa Telewizji Polskiej spotkała się

z rodzicami, siostrą, chłopakiem, duszpasterzem, a także znajomymi Heleny.

Zdjęcia do filmu nagrywane były m.in. w Libiążu, rodzinnej miejscowości Heleny Kmieć, w Gliwicach, gdzie studiowała, mieszkała i pracowała oraz w Cochabambie w Boliwii, gdzie zginęła. Dzięki unikatowym materiałom wykorzystanym w filmie, widz może ‘towarzyszyć’ Helence od jej dzieciństwa aż po misje w Zambii i Boliwii.

Scenariusz i reżyseria: Julita Wołoszyńska-Matysek

Film dokumentalny „Helenka” 25 stycznia o godz. 22.35 w TVP1

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 1/2 2019

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem