Według wyników badań opublikowanych w poniedziałek przez IHS, w Austrii jest ponad 100 tys. młodych ludzi, którzy ukończyli wyłącznie obowiązkową szkołę podstawową i nie kontynuują nauki w szkołach zawodowych. Jednocześnie badania pokazują, że zjawisko to jest najwyraźniej widoczne wśród młodzieży w wieku 15-24 lat z pochodzeniem migracyjnym. W grupie tej edukację porzuciło 27 proc. osób, czyli 3,5 razy więcej niż w przypadku rodzimych Austriaków.
Badacze zwracają uwagę, że to jedynie średnie wartości, a na obszarach wiejskich sytuacja jest wręcz alarmująca. W raporcie znalazły się bowiem informacje, że o ile w Wiedniu dzieci imigrantów porzucają edukację "jedynie" dwa razy częściej niż potomkowie Austriaków, o tyle na obszarach wiejskich zjawisko to jest obserwowane nawet blisko osiem razy częściej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Socjolog Mario Steiner ocenił na łamach czasopisma "Erziehung und Unterricht" ("Wychowanie i edukacja"), że dane pozyskane w czasie badania wyraźnie pokazują, że dotychczasowe próby integracji obcokrajowców nie przynoszą oczekiwanych efektów, a cała sytuacja wymaga państwowej interwencji. Steiner zwrócił również uwagę, że wczesne porzucanie edukacji dodatkowo pogłębia izolację środowisk migracyjnych, którym w późniejszych latach jest o wiele trudniej powrócić do szkoły, a także znaleźć bardziej atrakcyjną i lepiej płatną pracę.
System edukacji w Austrii trwa dziewięć lat i obejmuje dzieci od szóstego do piętnastego roku życia. Obowiązek szkolny dotyczy wszystkich dzieci bez względu na narodowość. Może być realizowany w szkołach publicznych, prywatnych, a także w trybie edukacji domowej.