Reklama

Porady

Specjalista radzi

Fitness z internetu

Niedziela Ogólnopolska 13/2021, str. 58

Adobe Stock

W sieci znajdziemy tysiące stron poświęconych różnym formom treningów: aerobik, pilates, ćwiczenia cardio, tabata, hiit i wiele innych. Którą wybrać?

W czasie pandemii jest nam trudniej dbać o dobrą formę i zdrowie. Dostępne w internecie oferty różnego rodzaju treningów wydają się atrakcyjne, ponieważ często są bezpłatne i pozwalają na aktywność fizyczną w zaciszu domowym. Prowadzący te zajęcia sugestywnie zachęcają do ćwiczeń na poprawę kondycji i utratę wagi. Wybór formy treningu nie jest jednak sprawą prostą, bo wiele osób ma różne obciążenia zdrowotne w postaci przewlekłych chorób lub wad postawy. Film umieszczony na YouTubie nie daje trenerowi możliwości zobaczenia danej osoby, przeprowadzenia wywiadu na temat jej zdrowia, ocenienia kondycji fizycznej, zorientowania się, czy uczestnik zajęć internetowych nie ma problemów, które są przeciwwskazaniem do intensywnych treningów, np. nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych stawów, dyskopatii i wady kręgosłupa, osteoporozy, choroby układu oddechowego. Dlatego pierwszą zasadą jest duża ostrożność co do oceny własnych możliwości fizycznych oraz świadomość, że efekty nie przyjdą od razu – na odbudowę kondycji potrzeba co najmniej kilku tygodni.

Ważne jest, by postarać się zweryfikować kwalifikacje i doświadczenie instruktora prowadzącego zajęcia, zorientować się, na ile to możliwe, czy dysponuje on profesjonalnym przygotowaniem do prowadzenia treningu.

Reklama

Kolejny punkt to wybór rodzaju zajęć. Uważam, że godny polecenia jest trening cardio, czyli trening wytrzymałościowy dotleniający organizm i poprawiający pracę układu krążenia. Treningi cardio mają różne poziomy intensywności – trzeba zacząć od najłatwiejszych zestawów ćwiczeń i obserwować reakcję organizmu. Trening cardio, tak jak każdy, powinien być poprzedzony rozgrzewką, podczas której można wykonać proste ćwiczenia: rozciąganie się, krążenie kończyn, skłony w bok i w przód, podskoki. Brak rozgrzewki może spowodować przeciążenie lub naderwanie mięśnia czy grupy mięśniowej.

Ćwiczenia cardio przyspieszają tętno, ale powinno ono mieścić się w określonych granicach. Przyjmujemy, że tętno maksymalne to 220 minus wiek, czyli dla osoby 50-letniej wynosi ono 170 na minutę. Dla osób początkujących zalecany jest trening o niskiej intensywności, czyli taki, w czasie którego tętno nie przekroczy 50-60% wartości maksymalnej. Osoby z problemami sercowo-naczyniowymi, astmą, POCHP i innymi schorzeniami powinny taki trening dostosować do swoich możliwości, najlepiej po konsultacji z lekarzem.

Uniwersalny charakter mają ćwiczenia pilates, których celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała, zwłaszcza mięśni głębokich. Pilates przynosi wiele korzyści, m.in. ulgę w dolegliwościach bólowych kręgosłupa wynikających z siedzącego trybu życia. To ćwiczenia niemal dla każdego, z wyjątkiem osób po kontuzjach i z zaawansowanymi chorobami przewlekłymi, które sprawę ćwiczeń powinny skonsultować z lekarzem.

Reklama

Z dużą ostrożnością należy natomiast korzystać z treningów siłowych o wysokiej intensywności, takich jak tabata czy hiit (High Intensity Interval Training), które są przeznaczone dla osób w bardzo dobrej kondycji i raczej powinny być prowadzone pod kierunkiem wykwalifikowanego instruktora.

Miejscem, gdzie znajdziemy kilka wartościowych programów treningowych, jest strona Krajowej Izby Fizjoterapeutów. W zakładce: fizjoterapiaporusza.pl są dobrze opracowane zestawy porad i ćwiczeń stanowiących wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po COVID-19, program „Aktywny senior w domu” oraz krótki trening dla pracowników biurowych.

Wysłuchała: Anna Wyszyńska

Autor jest fizjoterapeutą w Medical Magnus Clinic w Łodzi, doktorantem Uniwersytetu Medycznego w Łodzi www.mmcenter.pl

2021-03-23 19:41

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Srebro i brąz dla polskich panczenistów w Soczi

djtomdog / Foter / CC BY-SA

Więcej ...

#NiezbędnikMaryjny: odnajdź z nami drogę do Maryi!

2021-04-29 21:00

Karol Porwich/Niedziela

Maj to miesiąc szczególny, nie tylko ze względu na coraz cieplejsze dni i pięknie śpiewające ptaki. Maj to w Kościele miesiąc poświęcony Matce Bożej. Portal „Niedzieli” na ten wyjątkowy czas przygotował specjalny projekt pt. #NiezbędnikMaryjny.

Więcej ...

Jan Paweł II z kliniki Gemelli pożegnał się z umierającym kard. Wyszyńskim

2021-05-13 07:13

Archiwum Instytutu Prymasa Wyszyńskiego

Po zamachu na papieża umierający kard. Wyszyński całe swoje cierpienie ofiarował w intencji ocalenia życia Jana Pawła II; 25 maja leżąc w klinice Gemelli Ojciec Święty w rozmowie telefonicznej pożegnał się z przyjacielem - powiedziała PAP Anna Rastawicka z Instytutu Prymasa Wyszyńskiego, jedna z najbliższych osób w otoczeniu prymasa.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

#NiezbędnikMaryjny: odnajdź z nami drogę do Maryi!

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: odnajdź z nami drogę do Maryi!

#NiezbędnikMaryjny: Matka Boża Fatimska

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Matka Boża Fatimska

#NiezbędnikMaryjny: Matka Boża Dankowska- Znak...

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Matka Boża Dankowska- Znak...

Włochy: diecezja czasowo rezygnuje z rodziców chrzestnych

Włochy

Włochy: diecezja czasowo rezygnuje z rodziców chrzestnych

Dni Krzyżowe 2021

Kościół

Dni Krzyżowe 2021

Nie żyje brat Krzysztofa Krawczyka. Miał 70 lat

Wiadomości

Nie żyje brat Krzysztofa Krawczyka. Miał 70 lat

Rozpoczyna się Nowenna do św. Andrzeja Boboli

Wiara

Rozpoczyna się Nowenna do św. Andrzeja Boboli

#NiezbędnikMaryjny: Cuda za wstawiennictwem Matki Bożej...

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Cuda za wstawiennictwem Matki Bożej...

Gdy buciory zadudnią na twoim korytarzu…

Gdy buciory zadudnią na twoim korytarzu…