Reklama

Rozporządzenie MEN ws. religii w szkole sprzeczne z Konstytucją

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej o umieszczeniu lekcji religii i etyki w szkolnym a nie ramowym planie nauczania jest sprzeczne z Konstytucją RP, Konkordatem i ustawą o systemie oświaty - uznał ks. prof. Józef Krukowski. Wybitny znawca prawa kanonicznego zaapelował dziś do Ministerstwa Edukacji Narodowej o podjęcie dialogu i wycofanie się z rozporządzenia. „Nie wystarczą deklaracje i jednostronny dyktat” - mówił ks. prof. Krukowski podczas odbywającej się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie konferencji nt. „Religii i etyki w edukacji publicznej”.

W swoim wystąpieniu ks. Krukowski mówił o „Nauczaniu religii i etyki w szkołach publicznych w państwach Unii Europejskiej”, przedstawiając różne istniejące w Europie systemy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jak powiedział prawnik można wyróżnić pięć podstawowych modeli nauczania religii w szkołach publicznych. Model obligatoryjnego nauczania religii obecny jest w takich krajach jak Grecja, Szwecja, Dania, czy Finlandia. Religia w takim ujęciu jest przedmiotem obowiązującym wszystkich uczniów w szkole publicznej i ma raczej charakter nauczania ogólnego o chrześcijaństwie, ze szczególnym uwzględnieniem jednego wyznania, które ma w danym państwie pozycję dominującego, państwowego, czy narodowego. Nauczanie tego przedmiotu jest organizowane i finansowane przez państwo, bez względu na wyznanie uczniów, ale rodzice lub sami uczniowie mogą z niego zrezygnować.

W innym modelu, który polega na obligatoryjności nauczania religii, ale w wersji ściśle wyznaniowej, państwo daje szanse Kościołowi prowadzenia lekcji religii, samodzielnie bądź we współpracy z państwem, które w całości finansuje to nauczanie. Uczniowie mogą być zwolnieni z uczestniczenia z takich lekcji przez rodziców, lub za pomocą oświadczenia po osiągnięciu pełnoletności. Model taki obecny jest w Niemczech, ale dotyczy jedynie Kościołów, a ściślej organizacji wyznaniowych, które maja status korporacji prawa publicznego. Chodzi zatem o uczniów należących do Kościoła katolickiego, Kościołów protestanckich, Kościoła prawosławnego i wyznawców religii mojżeszowej. W Austrii natomiast nauczanie religii, obecne w szkole publicznej, dotyczy tylko uczniów wyznania katolickiego, protestanckiego i prawosławnego. W Bułgarii modelem takim objęci są jedynie wyznawcy prawosławia i muzułmanie, w Grecji i na Cyprze jedynie prawosławia.

Reklama

Trzeci model występuje w formie fakultatywnego nauczania religii w wersji ściśle wyznaniowej. Państwo organizuje takie nauczanie samodzielnie, bądź we współpracy z Kościołami. Model taki realizowany jest w Hiszpanii, we Włoszech, Chorwacji, Słowacji, na Węgrzech, Litwie, Łotwie czy w Polsce. „W naszym kraju model ten jest najbardziej liberalny ze wszystkich w Europie, ponieważ daje możliwość nauczania w szkole dla uczniów wszystkich związków wyznaniowych, mających uznanie w formie indywidualnej ustawy lub rejestracji w trybie administracyjnym, a także nauczania etyki dla tych dzieci, których rodzice sobie tego życzą” - mówił ks. prof. Krukowski.

W czwartym modelu mamy do czynienia z fakultatywnym nauczaniem o religii w szkołach publicznych. Państwo samodzielnie określa tu program nauczania tego przedmiotu i jego finansowanie. Model taki funkcjonuje na przykład w Estonii, czy częściowo w Wielkiej Brytanii.

W ostatnim, piątym modelu, nauczanie religii w szkołach publicznych jest zabronione, ale możliwe poza szkołą w wersji wyznaniowej, dla tych uczniów, których rodzice wyrażą takie życzenie. W modelu tym dozwolone jest nauczanie religii w szkołach prywatnych, mających uprawnienia szkół publicznych. Lekcje takie w całości finansują rodzice. Zasada ta obecna jest w dwóch państwach europejskich: we Francji oraz na Słowenii.

Ks. prof. Krukowski zauważył, że stosunek Unii Europejskiej do nauczania religii w szkołach publicznych ewoluował przez lata. Na etapie powstawania UE w latach 90. ubiegłego wieku brak było jasnego stanowiska w tej sprawie. Z czasem wystąpiła tendencja do narzucania wszystkim państwom członkowskim jednego, neutralnego modelu relacji państwo-Kościół w wersji zamkniętej na wartości religijne. Ostatecznie do Traktatu Lizbońskiego wprowadzono zasadę poszanowania niezależności państw członkowskich w określaniu relacji między państwem i Kościołem.

„Gdy chodzi o nauczanie religii w szkołach publicznych w Polsce Unia Europejska szanuje zasady, jakie zostały wpisane do Konstytucji RP, a następnie do Konkordatu ze Stolicą Apostolską” - podkreślił ks. prof. Krukowski. Zgodnie z tymi aktami oraz ustawą o systemie oświaty, zasady dotyczące nauczania religii mają być określane w drodze porozumienia między kompetentnymi przedstawicielami państwa i Kościoła katolickiego oraz innych związków wyznaniowych.

„Trzeba szanować hierarchię źródeł prawa. Rozporządzenie ministra nie może naruszać Konstytucji RP, ani umowy międzynarodowej, jaką jest Konkordat, ani ustawy” - mówił prelegent. Dlatego, jego zdaniem jednostronne rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z bieżącego roku jest sprzeczne zarówno z Konstytucją, Konkordatem, jak i ustawą o systemie oświaty.

Ks. prof. Kurkowski uznał, że w kwestii ministerialnego rozporządzenia istnieje poważna wątpliwość prawna, a jeśli nie zostanie ono zmieniono to powinno ono zostać zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego, a nawet Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. „Po co nam takie historie. Lepiej to poprawić w drodze dialogu, jak przewiduje Konstytucja i Konkordat. Potrzebny jest dialog, dzięki któremu osiągnięte zostanie porozumienie. Nie wystarczą deklaracje i jednostronny dyktat” - podkreślił ks. prof. Krukowski.

Podziel się:

Oceń:

2012-11-17 19:39

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

45 lat Zespołu Szkół Specjalnych w Sokołowie Podlaskim

Mszy św. w intencji uczniów, pracowników i rodziców Zespołu Szkół Specjalnych przewodniczył bp Tadeusz Pikus

Lech Zakrzewski

Mszy św. w intencji uczniów, pracowników i rodziców Zespołu Szkół Specjalnych przewodniczył bp Tadeusz Pikus

Zespół Szkół Specjalnych w Sokołowie Podlaskim świętuje w tym roku 45. rocznicę swego istnienia. Z tej okazji dyrektor, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice zaprosili wielu gości na świętowanie. Były uroczysta Msza św., spotkanie w szkole, wspomnienia, część artystyczna i wspólna agapa.

Więcej ...

Czy ja dziś nie potrzebuję lekarza duszy?

Vatican News

Rozważanie do Ewangelii Mt 9, 9-13

Więcej ...

Kard. Ryś: pokój jest tam, gdzie ludzie chcą współpracować!

2025-07-04 08:00

Julia Saganiak

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Rodzice mogą iść do sądu. Jak szkolne świadectwo bez...

Wiadomości

Rodzice mogą iść do sądu. Jak szkolne świadectwo bez...

Zmiany kapłanów 2025 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2025 r.

Po raz pierwszy świecka kobieta zostanie kanclerzem...

Kościół

Po raz pierwszy świecka kobieta zostanie kanclerzem...

Papież jako pierwszy odprawi 9 lipca Mszę w intencji...

Leon XIV

Papież jako pierwszy odprawi 9 lipca Mszę w intencji...

27 czerwca nie obowiązuje wstrzemięźliwość od...

Kościół

27 czerwca nie obowiązuje wstrzemięźliwość od...

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Wiara

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Najwyższy pomnik Jana Pawła II na świecie zdewastowany

Kościół

Najwyższy pomnik Jana Pawła II na świecie zdewastowany

Zmiany personalne 2025

Kościół

Zmiany personalne 2025

Czechy: biskup częściowo znosi obowiązek uczestnictwa w...

Kościół

Czechy: biskup częściowo znosi obowiązek uczestnictwa w...