Reklama

Rok liturgiczny

Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata

Wizerunek Chrystusa Króla w kościele na Baranówku, ołtarz główny, mozaika

TD

Wizerunek Chrystusa Króla w kościele na Baranówku, ołtarz główny, mozaika

Zasiadającego na tronie Pantokratora a zarazem ukoronowanego cierniem i bezsilnego Zbawiciela katolicy wspominają na koniec roku kościelnego, który symbolicznie oznacza też koniec czasu i nastanie wieczności. Chrystusa Króla Wszechświata Kościół katolicki czci w ostatnią niedzielę roku liturgicznego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystość tę wprowadził papież Pius XI w roku 1925 na zakończenie Roku Świętego: przypadła ona wówczas na 11 grudnia. Po ostatniej reformie liturgicznej w 1969 r. uroczystość została przeniesiona na ostatnią niedzielę przed Adwentem. Mimo, że jest to święto tak młode, jego treść była przeżywana w Kościele od początku jego istnienia. Wskazuje na to wiele fragmentów Ewangelii oraz starożytnych pism chrześcijańskich. Geneza kultu Chrystusa jako Króla sięga natomiast już Starego Testamentu, zapowiadającego przyjście Mesjasza, króla, potomka Dawida.

Greckie słowo "chrystus" jest odpowiednikiem hebrajskiego mesjasz i oznacza pomazańca, namaszczonego, co w znaczeniu starotestamentalnym odnosiło się zarówno do króla, jak i kapłana, a nieraz także do proroka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Umieszczenie tej uroczystości na końcu kalendarza wiąże się z biblijnym rozumieniem czasu i odzwierciedla zarazem sens roku liturgicznego, który jakby odtwarza najważniejsze zdarzenia w dziejach zbawienia.

Reklama

Objawienie biblijne przyniosło nowe, linearne rozumienie czasu: czas ma swój początek i koniec, nie ma w nim powrotów i cyklów, lecz każda chwila jest jedyna i niepowtarzalna. W człowieka jednak, tak jak w całą naturę, wpisana jest pewna cykliczność. Rok kościelny łączy w sobie te dwa wymiary: w swoich powrotach odzwierciedla tę jedyną i niepowtarzalną historię zbawienia, która rozpoczęła się wraz ze stworzeniem, szczyt osiągnęła w czasie życia, zbawiennej śmierci oraz zmartwychwstania Jezusa z Nazaretu, a zmierza do kresu, którym jest nastanie Królestwa Bożego. Zakończenie roku symbolizuje właśnie osiągnięcie celu i wypełnienie bożych obietnic. Jest to odpowiedź Boga na nieustające modlitwy chrześcijan: Przyjdź królestwo Twoje.

W ikonografii Chrystus Król już od starożytności przedstawiony jest jako Pantokrator, czyli Wszechwładca, zasiadający na tronie, mający ziemię za podnóżek lub trzymający glob ziemski w dłoni. Tak przedstawiają Jezusa dawne ikony i mozaiki. Tak też wielokrotnie ukazuje Go Apokalipsa - jako zasiadającego na tronie, któremu całe stworzenie oddaje cześć.

Równocześnie Ewangelie ukazują inny wymiar królowania Chrystusa. Ubiczowany, ukoronowany cierniami Jezus odpowiada na pytanie Poncjusza Piłata: Tak, jestem Królem. Królestwo moje nie jest z tego świata (por. J 18, 33-40). Na krzyżu Chrystusa widniał napis: Jezus Nazarejczyk Król Żydowski (J, 19,19), a ukrzyżowany z Nim łotr prosił tuż przed śmiercią: "Jezu, wspomnij na mnie, gdy będziesz w swoim królestwie" (Łk 23,42). Ten ewangeliczny przekaz ukazuje, że w najgłębszym chrześcijańskim sensie panować to znaczy służyć a nawet oddać życie za innych.

Podziel się:

Oceń:

2018-11-25 11:45

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Królestwo nie z tego świata

Agata Iwanek

Dziś (25.11) w parafii pw. Chrystusa Króla przy ulicy Młodych Techników we Wrocławiu dwudniowe uroczystości związane ze świętem Chrystusa Króla zwieńczyła suma odpustowa pod przewodnictwem Księdza Inspektora Jarosława Pizonia. W parafii, której w szczególny sposób patronuje Chrystus Król, obchody święta poprzedzała nowenna odmawiana po każdej wieczornej Mszy św. W zrozumieniu tego ważnego wydarzenia pomogła wiernym konferencja ks. Macieja Guziejko CRL „Królestwo Jezusa Chrystusa. Jak żyć, żeby w nim być?” oraz wspólna Eucharystia połączona z modlitewnym czuwaniem w wigilię święta. Sumie odpustowej w dzień uroczystości przewodniczył Ksiądz Inspektor Jarosław Pizoń, który wygłosił również homilię. „Intronizacja Jezusa jako króla odbyła się na krzyżu i proklamowanie Jego godności królewskiej dokonało się przez skazanie na śmierć”. – mówił salezjanin – „Ukrzyżowany król jednocześnie krzyżuje każdą władzę śmierci”. Kaznodzieja zaznaczył także, że piłatowy proces Jezusa trwa do dziś, ponieważ nadal jest On niezrozumiany jako król. Ciągle zadajemy Mu pytania: „jakim Ty jesteś królem, czyim jesteś królem, skąd przychodzisz, dokąd idziesz, jak królujesz, jakie jest twoje prawo?” Ewangeliczne słowa Chrystusa „Królestwo moje nie jest z tego świata” (J 18, 36), są wciąż aktualne, ale właśnie dzięki temu przedziwnemu królestwu możemy mieć udział w chwale Zmartwychwstania.

Więcej ...

Czy w relacji do Chrystusa potrafię, na wzór Jana Chrzciciela, odnaleźć sens życia?

Jan Chrzciciel

Grażyna Kołek

Jan Chrzciciel

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 57-66.80.

Więcej ...

Jest nowy Kustosz Ziemi Świętej

2025-06-24 12:30

Monika Książek

Ojciec Święty zatwierdził wybór o. Francesco Ielpo na kustosza Ziemi Świętej i gwardiana Góry Syjon, dokonany przez ministra generalnego wraz z definitorium Zakonu Braci Mniejszych Franciszkanów.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Wiara

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

Wiara

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

Watykan: Leon XIV ustanawia dwa nowe święta państwowe

Kościół

Watykan: Leon XIV ustanawia dwa nowe święta państwowe

Jest nowy Kustosz Ziemi Świętej

Kościół

Jest nowy Kustosz Ziemi Świętej

W Boże Ciało doszło do profanacji Najświętszego...

Kościół

W Boże Ciało doszło do profanacji Najświętszego...

NA ŻYWO: Koncert Jednego Serca Jednego Ducha 2025

Kościół

NA ŻYWO: Koncert Jednego Serca Jednego Ducha 2025

Zmiany personalne 2025

Kościół

Zmiany personalne 2025

#LudzkieSerceBoga: Poznaj Serce Jezusa, tak bliskie...

Kościół

#LudzkieSerceBoga: Poznaj Serce Jezusa, tak bliskie...

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Wiara

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką